Programma 2024

Dit jaar vindt u deze informatie niet in het Oranjeboekje, maar in het Loenens Nieuws. Dit dorpsblad is niet meer weg te denken uit het dorp en de leden die buiten het dorp wonen ontvangen z.s.m. een kopie van deze pagina’s.

Alle activiteiten staan ook op deze pagina.

Van 17 t/m 27 april Kleurwedstrijd
Nieuw dit jaar: een kleurwedstrijd! Doe je best om op je al- lermooist de kleurplaat van Loenen in te kleuren en lever deze op koningsdag in bij de muntverkoop/inschrijfbalie in de oranjetent. Misschien hoor jij wel bij een van de ge- lukkigen die een prijs wint. Dat krijg je te horen tijdens de kinderbingo op 1 mei. We kijken uit naar veel mooie inzendingen!
Vrijdag 26 april - Grote Bingo

De grootste spelavond van het dorp is uitgelopen tot bijna een evenement, wat niemand wil missen. Dus JA, wij dur- ven het aan dit te doen op de avond van Koningsnacht. Entree is gratis, een boekje voor acht rondes kost tien euro. Met dank aan onze sponsoren is er weer een fantastisch prijzenpakket samengesteld. Ook dit jaar doe je weer mee voor de welbekende hoofdprijs, dinerbonnen door de restaurants: ’t Amsterdammertje, Tante Koosje, Eterij de drie gekroonde laarsjes, Brasserie Bardeaux en De Koetsier. Het kan niet op want hierbij ook nog twee vrijkaarten voor het Diner in de Orangerie 2024 en een fles Champagne van Prinselijk Proeven.

Tussen de rondes door worden er nog losse loten verkocht voor de loterij die voor de laatste bingo ronde gehouden gaat worden. Hierin zitten ook weer superprijzen, die de robotgrasmaaier van iBOOD.com van vorig jaar gaan overtreffen.

Natuurlijk ook dit jaar in de pauzes weer diverse ‘artiesten’ met lekkere meezingers om het feest compleet te maken, onder het genot van een hapje en een drankje. Vergeet niet een pen/stift/potlood/stempel mee te nemen of koop onze befaamde Bingo-stift!

Zaterdag 27 april - Oranjeontbijt en opening onder begeleiding van OrVeO
U kunt een broodje en een kopje koffie pakken, om samen met ons de dag te beginnen. Om 11.00 uur zal de opening plaatsvinden, in het bijzijn van een vertegenwoordiger namens het gemeentebestuur. ORVEO zal het Wilhelmus spelen en de verdere muzikale omlijsting verzorgen.
Zaterdag 27 april - Optocht op wielen (Alle leeftijden)

Ook dit jaar trappen we de feestweek weer vrolijk af met de optocht op wielen. Versier je step, fiets, skelter of iets anders op wielen en doe mee met de optocht! Voor de mooiste en origineelste “wagen” is er een originaliteitsprijs te winnen! De prijsuitreiking is direct na de opening rond 11.15 uur.

Let op: Er mogen geen gemotoriseerde voertuigen meedoen.

Zaterdag 27 april - Oranjefestival

Met onder andere:

• Vrijmarkt
  • Speurtocht
  • Mad science
  • Oudhollandse spellen
  • Brandweer
  • Kronen knutselen

Vandaag hebben we in de feesttent weer genoeg activiteiten. Na de opening start de vrijmarkt (Let op: voor het Wilhelmus mag niets verkocht worden). Ook de oud-Hollandsche spellen beginnen direct na de opening. Deze zijn verdeeld in drie rondes. Als je met alle rondes meegedaan hebt, kun je een prijs winnen! De prijsuitreiking zal rond 16.00 uur plaatsvinden. Verder kun je vandaag onder andere meedoen met de speurtocht, kijken bij de show van Mad Science en een mooie kroon knutselen. Terwijl (groot)ouders gezellig een drankje doen en bijkletsen met dorpsgenoten, is er voor de kinderen de hele dag genoeg te doen!

Zaterdag 27 april - Borreluur

Zoals ieder jaar houden wij op deze dag weer een gezellig borreluur. Het borreluur is voor velen het hoogtepunt van de feestweek. Mensen uit alle wijken van Loenen en omgeving zoeken elkaar op in de tent, om gezellig bij te praten met buurtgenoten, vrienden en/of (oude) bekenden. We genieten van een hapje en een drankje, een achtergrondmuziekje en hopelijk ook van het zonnetje. Dankzij de sponsoren kunnen wij ook dit jaar weer kaas en worst uitdelen, om het helemaal compleet te maken.

Zaterdag 27 april - Feestavond met Albert Koetzier, Ammar en Peter Beense

Voor 18.00 uur binnen = gratis entree. Na 18:00 leden (met één introducee) €5,- en voor niet leden €15,-

U kunt dit jaar gewoon in de tent blijven eten want Hans & Frietje maken tijdens het borreluur heerlijke hamburgers en sateetjes klaar, zodat u niet naar huis hoeft. Dit jaar is er van 16.00 uur tot 18.00 uur wat zachte achtergrondmuziek, maar vanaf 18.00 uur wordt het groot feest met Peter Beense, Albert Koetzier en Ammar.

Peter Beense is een Amsterdamse volkszanger die al sinds 1985 optreed. In Carré, de Arena, Ziggo Dome, of in zijn eigen café op het Rembrandtplein, maar vanavond dan eindelijk ook in de onze feesttent.

Albert Koetzier, de zingen- de stratenmaker, is een feestbeest pur sang die al heel wat jaren overal optreed op grote feesten en partijen, waarbij iedereen meedoet en tot slot Ammar, die twee jaar geleden doorbrak met zijn hit ‘de laatste’ samen met Snelle en de hit ‘Turk uit de kroeg’. Recent was hij nog te zien in het tv-programma Maestro.

Kortom, drie geweldige zangers die Koningsdag knallend komen eindigen. De laatste zanger zingt tot 21.30 uur.

Tot 18.00 uur kunt u gratis naar binnen en daarna betalen leden vijf euro en niet leden vijftien euro. Leden kunnen ook nog een introducee meenemen.

Maandag 29 april - Knutselen

Tijdens deze gezellige ochtend kunnen de kinderen weer knutselen in de tent. Dit jaar zullen we mooie sleutelhangers met o.a. plexiglashangers, kralen en linten knutselen. Natuurlijk zorgen wij voor voldoende knutselmateriaal, maar je mag ook altijd zelf iets meenemen. Neem je eigen schaar mee!

Kosten voor deze activiteit zijn €1,-.

Maandag 29 april - Pannatoernooi
Ben jij een echte voetbalfan of (prof)voetballer? Dan is deze middag iets voor jou! Op kleine veldjes spelen jullie 1-tegen-1-wedstrijdjes in je eigen leeftijdscategorie. Wie worden de winnaars?! Meedoen kan vanaf 6 jaar.
Maandag 29 april - Vrijwilliger/sponsoravond

Deze avond zijn alleen onze vrijwilligers en sponsoren van harte welkom op onze opening van de feestweek. Alle vrijwilligers en sponsoren zullen een paar muntjes ontvangen, zodat we gezamenlijk kunnen proosten op een mooie feestweek.

Op deze avond zal ook het nieuwe bestuur van de Ondernemersvereniging Loenen zich presteren en daarom zijn alle ondernemers/ZZP-ers, van groot tot klein, welkom in de tent om zich aan te sluiten en kennis te maken. Ook zal er vanuit het College van B&W van de gemeente Stichtse Vecht iemand aanschuiven, om kennis te maken.

Dinsdag 30 april - Goochelshow
Goochelaar Joost komt deze ochtend een magische en hilarische voorstelling geven. De magie gebeurt letterlijk in je handen! Hebben jullie ook zin in een interactieve en verbluffende ochtend, vol grappen en bizarre trucs? Zorg dan dat je erbij bent!
Dinsdag 30 april - Whatsappmysterie

Help! De bingomolen is spoorloos! En net nu we hem eigenlijk nodig hebben voor de Bingo. Nergens zijn er sporen te vinden.. of toch wel?! Als jij tijdens deze speurtocht op de juiste locaties aanwijzingen kunt verzamelen, kun jij ons hopelijk helpen dit mysterie op te lossen. Ga samen in een groepje op pad naar de verschillende locaties; kun jij alle foto’s vinden? Stuur ons via Whatsapp bewijs dat je de locatie hebt gevonden en je krijgt een hint om er achter te komen wie, wanneer en waar de bingomolen heeft laten verdwijnen? Natuurlijk zijn er prijzen te verdienen voor de snelste groep met een correcte oplossing.

Let op: je hebt bij deze activiteit een opgeladen telefoon met whatsapp (en internet) nodig!

Dinsdag 30 april - Diner in de Orangerie

Elk jaar weer strak uitverkocht en daarom weer terug in de feestweek; het Diner in de Orangerie. De chefs van ’t Amsterdammertje, Eterij de drie gekroonde laarsjes, Maya Kookt, de Koetsier (nieuw) en Tante Koosje (terug van weggeweest), gaan voor u koken. Met zijn allen zorgen wij voor een culinaire beleving door middel van een luxe 5-gangen diner, met desgewenst mooie wijnen van Prinselijk Proeven en achteraf wellicht een kopje koffie of thee.

De kosten voor dit unieke evenement zijn dit jaar € 45,00 per persoon en dienen vooraf betaald te worden. U kunt reserveren en betalen via deze website. Er zijn een beperkt aantal plaatsen, dus reserveer snel. De eerste gang wordt geserveerd rond 18:30 uur. Elke gang duurt ongeveer veertig minuten. Wij proberen rekening te houden met allergieën en dieet- wensen, indien u dit vooraf aangeeft.

De gehele aankleding wordt ook dit jaar weer kosteloos verzorgd door één van onze twee hoofdsponsors Arjan Hoogendoorn van Triade Party Rent. Dankzij Triade Party Rent hebben we luxe stoelen, een heel sfeervolle aankleding, een complete horecakeuken en alle overige horecabenodigdheden. Kortom, laat u verrassen in de Orangerie op dinsdag 30 april.

Woensdag 1 mei - Vossenjacht

Zet deze ochtend je speurneus maar op! Want jij mag opzoek naar heel veel vossen. (Natuurlijk geen echte; je zoekt verklede mensen). Sommige kun je makkelijk herkennen, maar er zullen ook wat lastigere vossen bijzitten. Wanneer je van alle vossen een puzzelstukje hebt gekregen, kun je de eindpuzzel oplossen!

Kinderen zullen niet de Straatweg over hoeven om de vossen te kunnen vinden. Inschrijven kan bij de tent.

Woensdag 1 mei - Kinderbingo

Voor de kinderen tot en met twaalf jaar is er natuurlijk weer de Kinderbingo. Kosten zijn twee euro voor een boekje met drie speelrondes en er is gratis limonade op te halen bij de bar. Wij hebben mooie prijzen gekocht en ook diverse sponsoren stellen weer mooie prijzen beschikbaar. Aan het einde van de Bingo worden alle kaarten opgehaald en daarmee wordt nog een extra loterij gehouden, zodat er zoveel mogelijk kinderen iets kunnen winnen. Begeleiders mogen wel begeleiden, maar niet zelf meespelen. Vergeet niet je pen/stift/potlood/stempel mee te nemen, of koop onze befaamde Bingo-stift!

Woensdag 1 mei - Lente-concert & Pubquiz

I.s.m. de Historische Kring Loenen en OrVeO

We openen de avond met een lente-concert van OrVeO onder leiding van Kees Kramer. Zorg dat u om 19.10 uur binnen bent, dan mist u niets.

Daarna spelen we een pubquiz in samenwerking met de Historische Kring Loenen, die dit jaar dertig jaar bestaat! We spelen acht rondes, met in iedere ronde tien vragen. De vragen gaan over de historie van Loenen, Vreeland, Nigtevecht, Nieuwersluis en Loenersloot. Vaak zitten er ook meerkeuzevragen tussen, voor de gokkers onder ons. Omdat er ook muziek- en sportrondes zullen zijn, is een eeuwenoude historische kennis over de oude gemeente Loenen niet noodzakelijk.

Je speelt met maximaal vijf teamleden. De winnende groep krijgt namens de Historische Kring een rondvaart met salonboot over de Vecht aangeboden, onder begeleiding van een ervaren gids. Ook voor andere groepjes is er genoeg te winnen. De avond staat onder deskundige leiding van Bert Simhoffer uit Loenersloot.

Elke deelnemer krijgt vanwege de verjaardag van de Historische Kring het eerste consumptiemuntje gratis, om te proosten op de volgende dertig jaar Historische Kring. Toeschouwers zijn ook van harte welkom!

Donderdag 2 mei - Stormbaanrace

Deze ochtend kun je al je energie kwijt tijdens de storm- baanrace. Klimmen, klauteren, racen, wie is het snelst aan de overkant? Jullie zullen in teams van je eigen leeftijdscategorie tegen elkaar strijden. Kom in teams van 2-4 spelers naar de tent.

Ben je alleen, dan kun je misschien bij de tent een groepje maken, er zijn altijd genoeg kinderen (de Oranjevereniging is niet verantwoordelijk voor het vormen van de groepjes).

Meedoen kan vanaf 6 jaar.

Donderdag 2 mei - Seniorenbingo

Bent u 55 jaar of ouder dan mag u dit niet missen!
De Seniorenbingo is helemaal gratis en dat voor een zeer gezellige spelmiddag met alles erop en eraan. Er zijn ge- noeg vrijwilligers als er hulp nodig is, dus niets kan u tegenhouden. Ontvangst is vanaf 13.30 uur met koffie of thee met gebak, gesponsord door CDA Stichtse Vecht, Streekbelangen, VVD Stichtse Vecht, ’t Kampje Plus en oud-wethouder Joseph Toonen.

De Seniorenbingo begint om 14.00 uur met heel leuke prijzen en tussen de rondes hebben wij een optreden van Do Le’Clay, gesponsord door Lokaal Liberaal. Ook wordt er tussen de rondes een gratis drankje aangeboden door onze vrijwilligers.

Vergeet niet een pen/stift/potlood/stempel mee te nemen.

Donderdag 2 mei - Spelavond ‘De Alleskunner’

Dit jaar hebben we in de tent een gloednieuwe activiteit: De Alleskunner! Hierin spelen we maar liefst 10 spellen zoals in het bekende televisieprogramma! Dit doen wij in teams van meerdere personen. Ideaal voor vriendengroepen en bedrijven!

Als spellen kan je denken aan een T-shirt zo snel mogelijk ontdooien en aantrekken, zoveel mogelijk knijpers op je gezicht doen, geblinddoekt 10 meter lopen en meer! Per team komt iedereen aan bod.

Deelname is gratis. Aan het einde van de avond is er een prijsuitreiking. De hoofdprijs is een handvol munten, welke door een gekozen teamlid minstens 10 seconden in één hand vastgehouden kan worden.

Vrijdag 3 mei - Straattekenen

Alle Picasso’s in de dop opgelet! Vanochtend kun je je te- kenkunsten weer laten zien bij de tent. Wij verzorgen het stoepkrijt en voor de mooiste tekening is er natuurlijk een prijs te verdienen.

Let op: Deze activiteit gaat alleen door bij droog weer.

Vrijdag 3 mei - Kinderzeskamp

Heb jij zin in een gezellige en sportieve middag samen met je maatjes? Kom dan deze middag samen naar de tent voor de kinderzeskamp. Er zullen in teamverband verschillende spellen gespeeld worden, waarbij steeds een ander team wordt uitgedaagd. Wie wint deze teamchallenge? Deelnemen kan in teams van vier. De Oranjevereniging helpt niet bij het samenstellen van de teams. Ben je alleen dan kun je misschien aansluiten bij een team, er zijn vaak kinderen genoeg. Houd er rekening mee dat je bij deelname alle spellen af moet maken en dat dit de hele middag duurt.

Vrijdag 3 mei - Frisparty

Vanavond is het feest! Heb je wel zin om een dansje te wagen, maar ben je nog te jong om naar een van onze feestavonden te komen? Kom dan gezellig naar de frisparty in het kleine zaaltje in ’t Web, voorafgaand aan de feestavond. Entree en limonade zijn gratis. Frisdrank kost €1,-. Kinderen tussen 8 en 12 jaar zijn welkom op dit gezellige feest. Ouders mogen de kinderen komen brengen en halen, maar zijn niet welkom op de dansvloer. Laat u even weten of de kinderen zelfstandig naar huis mogen of opgehaald worden?

Vrijdag 3 mei - Feestavond met de Retteketet-showband

Een feestweek afsluiten zonder Retteketet Showband, is als een feesttent zonder bier. Dat kan niet! Dus dit jaar komen onze muzikale vrienden uit Zevenaar weer de tent op zijn kop zetten. Alles komt voorbij, van dance classics tot meezingers uit de oude doos en van (neder)pophits tot smartlappen. De band heeft maar een doel, namelijk een topfeestje bouwen! Energie, enthousiasme, fraaie outfits en een breed repertoire maakt de Retteketet Showband geschikt voor alle leeftijden.

Heeft u deze band vorig jaar gemist of bent u nieuw in het dorp? Dan moet u echt komen kijken in de tent en met eigen ogen zien wat ze doen. Let op, de laatste jaren dat deze band op het podium stond, was het rond 22.30 uur al nagenoeg uitverkocht. Kom dus op tijd!

Toegang: leden € 5,00 uitsluitend op vertoon van lidmaatschapskaart (maximaal 1 introducé per kaart). Niet leden € 10,00.

Let op: Legitimatie verplicht.

Zaterdag 4 mei - Dodenherdenking

Dit jaar zullen wij weer de tweede wereldoorlog herdenken. Het herdenken is in de afgelopen jaren verbreed. Tegenwoordig herdenken wij niet alleen de slachtoffers uit WO II, maar alle Nederlandse burgers en militairen die, waar ook ter wereld, zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Herdenken is altijd al iets voor jong én oud geweest in ons dorp. Gelukkig is het mogelijk om met elkaar te herdenken. De scholen uit Loenen en Loenersloot zijn het hele jaar door betrokken bij het monument in park Leeuwendijk. Dit jaar heeft basisschool Podium Loenen het 4 mei monument geadopteerd en draagt daar zorg voor. De leerlingen van groep 6,7,8 van basisschool Podium zullen ook hun medewerking verlenen aan de 4-mei herdenking. In samenwerking met muziekvereniging ORVEO zal de herdenkingsbijeenkomst georganiseerd worden in Park Leeuwendijk.

Programma:
19.45 uur: Koraalmuziek door ORVEO
20.00 uur: Twee minuten stilte
20.02 uur: Twee coupletten van het Wilhelmus

Toespraak namens het gemeentebestuur van Stichtse Vecht en een bijdrage van basisschool Podium. Tijdens het spelen van koraalmuziek volgt de krans- en bloemlegging bij het monument. Het park is bereikbaar via de Dorpsstraat / Sondaarpad of via het parkeerterrein aan de Molendijk tegenover CC ’t Web.