Programma feestweek 2018

6 kamp XXL
Bevrijdingsbal met Retteketet Showband

Van het bestuur

Dit jaar bestaat de Oranjevereniging Loenen, in haar huidige vorm, 80 jaar. Een grote prestatie, die alleen behaald kon worden door alle vrijwilligers die zich de afgelopen tachtig jaar hebben ingezet. Dank daarvoor! Het afgelopen jaar namen wij, na 22 jaar, afscheid van Willem Oonk als voorzitter. Willem blijft het bestuur gelukkig trouw en blijft als algemeen bestuurslid nog actief. Wij zijn hem en zijn vrouw Marcelle (door Willem liefkozend zijn linker- én rechterhand genoemd) veel dank verschuldigd voor alle inzet in de afgelopen jaren.

Gelukkig heeft het bestuur zich kunnen verjongen met een nieuwe voorzitter; Pim van Rossum en hebben wij ook een geschikte secretaris gevonden; Melissa Scheenhart. Tot slot is Edith Bruines toegetreden tot het bestuur als penningmeester; een dankbare taak die zij samen met Marcelle Kroon en Debby Koudenburg zal uitvoeren. Met deze stabiele basis hopen wij de traditie van de feestweek de komende jaren weer voort te kunnen zetten. Uiteraard kunnen wij dit niet alleen en zijn wij naast de inzet van ruim zeventig vrijwilligers, ook voorzien van mooie sponsorbedragen, prijzen voor de Bingo’s en andere benodigdheden. Veel dank daarvoor!

Voor de feestweek van 2018 zijn er een aantal veranderingen doorgevoerd. Allereerst is het dit jaar voor het eerst mogelijk om te pinnen in de tent, bij de muntverkoop. Daarnaast hebben wij gewerkt aan de kwaliteit van het aangeboden eten. Dit jaar staat Veul Soeps, een horecabedrijf uit Breda dat met veel gezonde producten werkt, in de feesttent. Meer informatie daarover leest u verderop in ons boekje.

Terug van weggeweest is dit jaar de fanfare, met de nieuwe samenstelling zal OrVeO op Koningsdag, na het Wilhelmus, ook nog gaan marsen, onder andere langs ’t Kampje. Ook is onze website compleet vernieuwd, zijn er nieuwe adverteerders in dit boekje en tot slot zijn er weer een groot aantal activiteiten verbeterd en vernieuwd. Al met al weer veel redenen om u, als bezoeker of als vrijwilliger, weer te mogen verwelkomen in de feesttent! Wij wensen iedereen dan ook een sfeervolle en leuke feestweek toe!

Het bestuur.

Fietspuzzeltocht

Af te halen bij sigarenzaak De Beurs/Petra of hieronder te downloaden.

Vorig jaar maakte Twan van Rooijen de route en dit jaar is Nico Oord bereid gevonden om een mooie fietsroute te maken. De route gaat naar ’ s-Graveland, een stukje Spanderswoud en heeft de mogelijkheid om een tussenstop te maken bij Natuurmonumenten. De route is ongeveer 35 kilometer. Degene met de juiste antwoorden ontvangt een mooie prijs! U kunt uw goede antwoorden in de brievenbus doen op Middenhoek 33 in Loenen, tot en met 6 mei. De winnaar krijgt daarna zo spoedig mogelijk bericht en wordt op de website en Facebook-pagina gepubliceerd.

Deelnamefomulieren inleveren kan tot en met 6 mei bij:
Debby Koudenburg
Kon. Julianaweg 39
Loenen aan de Vecht

Hieronder volgt z.s.m. de link naar het formulier van de fietspuzzeltocht.

Vragen- en opdrachtenformulier fietspuzzeltocht 2018

Om het formulier te bekijken heb je een PDF reader nodig.
Heb je die niet? Download ’m hier:

De Oranjevereniging wenst u veel puzzelfietsplezier!

Oranjebal met Kroepin

Aanvang 21.00 uur

Sinds een paar jaar is het Oranjebal op Koningsnacht. Dit jaar hebben we de band Kroepin. Met honderden optredens in de benen, zit het feest maken hen in de genen. Al meer dan 12,5 jaar bewijzen ze dat ze in vele zalen en tenten in het gehele land een feest kunnen maken! Waar ze in 2005 aan de Kroepinsweg begonnen als kindsterretjes, zijn ze uitgegroeid tot één van de vetste bands uit het oosten van het land.

Wie is Kroepin?
  • Ylse Bolink, lead-zang
  • Jorn Beld, toetsen/lead-zang
  • Ruben Hanevelt, gitaar/zang/accordeon
  • Rutger Ossewaarde, gitaar/zang/ mondharmonica
  • Boaz Schuppert, basgitaar
  • Jordi Scheperboer, drums
Toegang: leden € 4,00 uitsluitend op vertoon van lidmaatschapskaart (maximaal 1 introducé per kaart). Niet leden € 10,00. Let op: Legitimatie verplicht.

Oranje ontbijt en opening

Aanvang 10.00 uur

Deze ochtend kunt u ontbijten in de feesttent op het Doude van Troostwijkplein. Er staat een ontbijtbuffet klaar, zodat u gezamenlijk met bijvoorbeeld uw buurman of buurvrouw Koningsdag kunt beginnen. Net als vorig jaar zijn hier geen kosten aan verbonden. Natuurlijk zal het kopje koffie of thee deze morgen niet ontbreken. Om 11.00 uur zal een vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van de gemeente Stichtse Vecht de opening verrichten. Aansluitend zal het Wilhelmus gespeeld worden door OrVeO en wordt de vlag gehesen.

Optocht op wielen

Aanvang 10.30 uur

Na het grote succes van vorig jaar organiseren we dit jaar voor de tweede keer een optocht op wielen om de feestweek feestelijk te openen. Dit jaar zal OrVeO ook deelnemen aan de optocht. Heb je zin om deel te nemen? Versier je fiets, skelter, driewieler, step, skeelers of iets anders op wielen en wie weet ga jij naar huis met de prijs voor het best versierde object op wielen!

De prijsuitreiking is direct na de opening rond 11.30 uur.

N.B. er mogen geen gemotoriseerde wagens meedoen.

Oranje festival

Aanvang 11.30 uur

In de feesttent is er vanmiddag van alles te zien en te beleven! Er zijn bijvoorbeeld oud Hollandsche spelletjes en om 13.30 uur komt Mad Science langs. Voor de kleintjes staat er een springkussen klaar en om het helemaal af te maken kunt u ook genieten van live muziek!

Kindervrijmarkt
Vanaf 12.30 uur wordt het Doude van Troostwijkplein weer omgetoverd tot een groot marktplein. Alle kinderen zijn van harte welkom om hun spulletjes te verkopen. Voor 12.00 uur is er nog geen toegang tot het plein met spulletjes en alles wat niet verkocht wordt, dient te worden meegenomen. De vrijmarkt is buiten op het plein, bij slecht weer gaat de kindervrijmarkt niet door en wordt dit vermeld op onze Facebook-pagina Oranjevereniging Loenen.

Visje?
Tot slot, voor u deze tip: er wordt vandaag vers gerookte paling verkocht, u kan met eigen ogen zien hoe de palingrokers ze roken. Mis het niet!

Aanvang 16.00 uur

Zoals ieder jaar houden wij ook op deze dag weer een gezellig borreluur. Voor de mensen die er net als wij ieder jaar zijn, hoeft er niet zoveel meer verteld te worden. Het borreluur is voor velen het hoogtepunt van de feestweek. Het is voor een ieder die hier nog niet geweest is zeker de moeite waard om ook te komen. We genieten van een hapje en een drankje, een achtergrondmuziekje en hopelijk ook van het zonnetje. Even gezellig bijpraten met buurtgenoten, vrienden en/of kennissen.

Voetbaltoernooi

Aanvang 13.00 uur

Dit jaar organiseren we net als vorig jaar een voetbaltoernooi. Er zijn weer geweldige prijzen te winnen! Ben je tussen de 5 en 14 jaar, dan mag je deelnemen aan dit toernooi. Je speelt een wedstrijd van een paar minuten, 1 tegen 1, in je eigen leeftijdscategorie:
  • 5, 6, 7 jaar
  • 8, 9, 10 jaar
  • 11, 12, 13, 14 jaar

Wees er snel bij want vol is vol! Neem je eigen bal mee voor de warming up, inschrijving start om 13.00 uur en om 13.30 uur beginnen we met de warming up.

Frisparty

Aanvang 18.00 uur

Heb je wel zin in een dansje te wagen, maar ben je nog te jong om naar een van onze balavonden te komen? Kom dan gezellig naar de frisparty in Gemuda voorafgaand aan de balavond! Dit feestje is speciaal voor de kinderen van 8 t/m 12 jaar en er zal zoals de naam al zegt, alleen fris geschonken worden. Er is gratis limonade, de frisdrank kost € 1,00. Ouders mogen de kinderen komen brengen en halen maar zijn niet welkom op de dansvloer. Wij zorgen er dan ook voor dat de kinderen binnen blijven. Er zal geen snoep te koop zijn, maar als jullie goed je best doen bij het limbodansen is er vast wel iets te winnen...

Het adres van Gemuda is: Spinnerie 15 (zijkant van ’t Web).

Balavond met Bandje Speciaal

Aanvang 21.00 uur

De mannen van Bandje Speciaal zijn sinds 2013 niet meer weg te denken uit het Nederlandse feestcircuit. Met een sneltreinvaart razen alle hits van vroeger en nu voorbij. Coverband Bandje Speciaal bestaat uit 6 energieke muzikale Gelderse mannen met liefde voor muziek en feest. De ideale mix voor een geslaagde avond! Zij houden van hossen, hakken, schuifelen, lol trappen, raven en véél show. Met vurige passie spelen zij bikkelharde rock, zwoele lovesongs, pop maar ook latin, soul, disco en soms een paar Duitse meezingers. Bandje Speciaal speelt door totdat de hele zaal op z’n kop staat.

Poppentheater met Meester Wes

Aanvang 10.00 uur

Ook dit jaar toveren we de feesttent om in een theater met de voorstelling ‘Meester Wes en Kip’! Meester Wes heeft heel veel knuffels, maar zijn allerliefste knuffel is… Kip. Kip legt iedere morgen een ei voor Meester Wes en als hij jarig is zelfs een chocolade-ei! Nou, dat wil Mevrouw de Heks ook wel en daarom steelt zij Kip. In deze kindervoorstelling helpen de kinderen en de politieagent Meester Wes om Mevrouw de Heks te vangen en Kip weer terug te krijgen. Gaat dat lukken…?

Vossenjacht

Aanvang 13.00 uur

Alle superhelden uit de stripboeken zijn verdwenen en lopen nu ergens rond in Loenen aan de Vecht. Wij vragen de hulp van alle kinderen uit het dorp om alle superhelden weer terug te vinden!

Diner in de Orangerie

Aanvang 18.00 uur

Diner in de Orangerie is uitverkocht

Op dinsdagavond 1 mei verandert de feesttent weer in een luxe restaurant. Na drie jaar is dit inmiddels uitgegroeid tot het gezelligste culinaire evenement van Loenen. Dit jaar doen er vijf restaurants mee; Bar-Bistro Paolo’s, eetcafé De Heeren, restaurant Tante Koosje (één Michelinster), restaurant ‘t Amsterdammertje (één Michelinster) en restaurant de Eterij De Drie Gekroonde Laarsjes. In samenwerking met de Oranjevereniging Loenen verzorgen zij een culinaire beleving!

De kosten voor dit unieke evenement zijn maar €37,50 p.p. en dienen vooraf betaald te worden. Dit kan vanaf zondag 1 april t/m maandag 23 april bij één van de deelnemende restaurants en vanaf 26 april uitsluitend in onze feesttent. Reservering is verplicht en is pas definitief als er betaald is. Er zijn een beperkt aantal plaatsen, dus reserveer snel.

De Orangerie gaat open om 17.30 We kijken er naar uit om iedereen weer te zien genieten op deze bijzondere avond.

Kinderspelmiddag

Aanvang 13.00 uur

Kon jij er vorig jaar niet bij zijn of ben je als laatste geëindigd? Niet getreurd, ook dit jaar kun jij weer de strijd aan gaan om het snelste, slimste en sterkste team van Loenen aan de Vecht te worden tijdens onze kinderspelmiddag. Kinderen tot 16 jaar mogen meedoen. De kinderen kunnen zich inschrijven in teams van 4. Maar je mag natuurlijk ook alleen komen, dan kunnen wij kijken of we nog een groepje kunnen vormen. Als het je leuk lijkt om de teams aan te moedigen ben je natuurlijk ook van harte welkom! Het belooft een gezellige en sportieve middag te worden met onder andere het levend boter, kaas & eieren-spel en een estafette.

Teamspelavond / PUB-quiz

Aanvang 20.00 uur, inschrijven om 19.30 uur

Net als voorgaande jaren zal er weer een teamspelavond plaatsvinden in de feesttent. Dit jaar met allerlei nieuwe onderdelen. Een team bestaat uit vier personen en deelnemen mag vanaf 16 jaar. Vanaf 19.30 uur gaat de tent open en kan er ingeschreven worden. Om 20.00 uur zullen we van start gaan met de activiteiten. De prijsuitreiking is direct na afloop, de winnende groep krijgt zestien munten, de tweede plaats acht munten en de derde plaats vier munten. Deze avond is ook voor toeschouwers erg leuk om mee te maken. Daarnaast zijn wij tijdens en na afloop van de teamspelavond open voor een drankje aan de bar, ook voor de mensen die niet deelnemen.

PUB-quiz
Tijdens de teamspelavond is er een echte PUB-quiz, waaraan iedereen mag deelnemen. Voor de teams die meedoen aan de teamspelavond is het een onderdeel van alle spellen. De toeschouwers mogen ook meedoen en kunnen een leuke prijs winnen. We starten om 20.00 uur gelijk met de PUB-quiz dus kom op tijd. Neem je telefoon mee want de quiz is digitaal.

Knutselen

Aanvang 10.00 uur

Deze ochtend kunnen de kinderen, jong en oud, weer iets leuks knutselen in de tent. We gaan placemats maken! Neem je je eigen schaar mee? Als je het leuk vindt, kun je ook mooie plaatjes of foto’s zelf meenemen, natuurlijk hebben wij ook allerlei mooie knutselmaterialen! Er zijn dit jaar geen kosten verbonden aan deze knutselactiviteit.

Seniorenbingo

Aanvang 14.00 uur

Ook dit jaar ontbreekt de Seniorenbingo niet in de oranjeweek. Zoals u van ons gewend bent, verzorgen wij voor u een gezellige spelmiddag. Om te beginnen krijgt u een lekker bakje koffie of thee met een oranjegebakje. Tussen de bingo rondes door wordt u door onze vrijwilligers voorzien van een drankje. Daarnaast wordt u getrakteerd op een gezellig muziekje van Wim Karmelk, zingt u mee?

Wij hopen u een leuke middag te bezorgen in de feesttent!

Vergeet u niet uw pen en/of potlood mee te nemen?
Entree is zoals altijd gratis.

Grote Bingo

Aanvang 20.00 uur

De gezelligste spelavond van het dorp, de grote bingo. Met dank aan onze sponsoren hebben we weer een prachtig prijzenpakket voor u kunnen samenstellen. De hoofdprijs t.w.v. € 375,00 is beschikbaar gesteld door de restaurants ‘t Amsterdammertje, Tante Koosje, Eterij de Drie Gekroonde Laarsjes, Eetcafé De Heeren en Bar bistro Paolo’s. U leest het goed, u ontvangt vijf dinerbonnen t.w.v. € 75,00 per stuk om bij deze restaurants heerlijk te gaan eten.

Tussen de rondes door worden loten verkocht voor de loterij aan het einde van de bingo. Ook hier zijn weer leuke prijzen te winnen. Komt u dit jaar ook weer? Wie weet gaat u wel met die fantastische hoofdprijs of een van de andere prijzen naar huis.

Vanaf 19.30 uur is de feesttent geopend. Vergeet niet uw pen en/of potlood mee te nemen.

Kinderbingo

Aanvang 14.00 uur

Ook dit jaar ontbreekt het niet in de feestweek, de gezelligste bingo voor kinderen tot 12 jaar. Met dank aan Toys2Play Breukelen hebben we hele gave prijzen. De hoofdprijs is een groot spellenpakket.

De entree is € 2,00 en hiervoor krijg je limonade en bingokaarten, dus kom gezellig! Vergeet je niet om een pen mee te nemen?

Dodenherdenking

Aanvang 19.45 uur

Ook dit jaar zullen we de Tweede Wereldoorlog herdenken. We herdenken niet alleen de slachtoffers uit die oorlog, maar alle Nederlandse burgers en militairen die, waar ook ter wereld, zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. De slogan die bij dit herdenken hoort is “Vrijheid geef je door!”. Het jaar 2018 staat in het teken van verzet. In films, documentaires en publicaties wordt daar door het Nationaal Comité 4 en 5 mei aandacht aan besteed. Ook in ons dorp was een verzetsgroep actief en gelukkig zijn er hier geen slachtoffers gevallen ten gevolge van verzet tegen de bezetter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vreeland. Herdenken is altijd al iets voor jong én oud geweest in ons dorp. De Montessorischool uit Loenersloot werkt mee aan de herdenking en heeft het monument dit jaar geadopteerd. Bij het monument wordt ook Wim Logger uit Nieuwersluis herdacht, die bij de slag in 1942 in de Javazee omkwam. In samenwerking met muziekvereniging ORVEO zal de herdenkingsbijeenkomst georganiseerd worden in Park Leeuwendijk.

Programma:
  • 19.45 uur: Koraalmuziek door OrVeO (park Leeuwendijk)
  • 20.00 uur: Twee minuten stilte
  • 20.02 uur: Twee coupletten van het Wilhelmus
  • 20.10 uur: Montessorischool Loenersloot
  • 20:20 uur: Toespraak namens het gemeentebestuur van Stichtse Vecht
Gevolgd door koraalmuziek en gelegenheid tot het leggen van bloemen bij het monument. Het park is bereikbaar via de Dorpsstraat / Sondaarpad of via het parkeerterrein aan de Molendijk tegenover Cultureel Centrum ’t Web.

Namens het 4 mei comité,
Janneke Kolijn en Maarten Bootsma

Dauwtrappen

Aanvang 06.30 uur

Wegens het grote succes van afgelopen jaren gaan wij ook dit jaar weer dauwtrappen! Omdat het dauwtrappen heel vroeg in de ochtend het mooiste is, verzamelen we om 6.15 uur en zullen 6.30 uur vertrekken vanuit de feesttent. We zullen weer een mooie wandeling maken door ons dorp en de prachtige omgeving. Na ruim anderhalf uur zullen we terug zijn in de tent en wordt u getrakteerd op een welverdiend ontbijtje. Er zijn geen kosten verbonden aan deze activiteit.

Zeskamp XXL

Aanvang 13.00 uur, inschrijven om 12.30 uur

Wie durft de uitdaging aan? Deze middag organiseren wij, in samenwerking met het jongerenwerk van Stichting Jeugd-Punt, onze eigen zeskamp. In teams van 6 personen zullen er 6 uitdagende spelonderdelen afgewerkt worden. Uiteraard is een zeskamp niet compleet zonder het rode draadspel en dat zal dan ook prominent aanwezig zijn.

We werken met 2 leeftijdscategorieën: 12 t/m 15 jaar en 16 jaar en ouder, dus deze zeskamp is voor jong en oud die wel een uitdaging aandurft. Vorm een team met het plein, familie, vrienden of vereniging, bedenk een pakkende teamnaam en strijd mee om de XXL Wisseltrofee! Er zijn ook prijzen te winnen in originaliteit en sportiviteit, dus laat je fantasie de vrije loop en speel sportief!

Let op onze Facebookpagina, want hier onthullen wij steeds één van de spectaculaire onderdelen van de zeskamp. Inschrijven vanaf 12.30 uur. Deelname is gratis en de prijsuitreiking is tijdens het borreluur.

Aanvang 16.00 uur

Balavond met de Retteketet Showband

Aanvang 21.00 uur

Onderhand een oude bekende in de feesttent in Loenen is de Retteketet Showband! Heeft u deze band vorig jaar gemist of bent u nieuw in het dorp? Dan moet u echt komen kijken in de tent en met eigen ogen zien wat ze doen. Het repertoire van de Retteketet Showband is niet onder 1 noemer te vangen. Alles komt voorbij, van dance classics tot meebrullers uit de oude doos en van (neder)pophits tot smartlappen. De band heeft maar een doel, namelijk een topfeestje bouwen! Energie, enthousiasme, fraaie outfits en een breed repertoire maakt de Retteketet Showband geschikt voor alle leeftijden.

Veul soeps

Tijdens de feestweek van de Oranjevereniging serveert Veul Soeps heerlijke gerechten die passen bij het seizoen. Alles wordt gemaakt met verse (streek) ingrediënten, waarbij een volle smaak centraal staat. Onderstaand het menu wat geserveerd zal worden:
  • broodje hamburger met toppings en sauzen
  • broodje gehaktbal met toppings en sauzen
  • broodje hotdog met zuurkool, toppings en sauzen
  • wrap pulled chicken met zoetzure chilisaus
  • wrap zalm met kruidenkaas, rucola en dressing
  • wrap geitenkaas met honing en walnoten (vega)
  • tomatensoep (vega)
  • kipsaté met kroepoek, gebakken uitjes en satésaus

Het menu biedt voor ieder wat wils, van vleesgerechten tot vegetarische opties.
Graag tot ziens tijdens de feestweek.

Patricia en François
Veul Soeps

Alcohol? Pas vanaf 18 jaar!

Vanaf 1 januari 2014 is er een nieuwe wet en mag er alleen alcohol worden verkocht aan jongeren vanaf 18 jaar. Dit geldt voor alle soorten alcohol: sterke drank, maar ook voor bijvoorbeeld bier, wijn of mixdrankjes.

Er verandert nog meer. Jongeren onder de 18 jaar mogen geen alcohol bij zich hebben in openbare ruimtes (op straat, in parken, op evenementen, in cafés, enzovoort). Als ze toch alcohol bij zich hebben, riskeren ze een boete. Ze kunnen deze boete ook krijgen als een blikje of een fles nog dicht is.

Het lijkt soms flauw, maar een jongen of meisje van 12 jaar mag geen biertje halen voor zijn vader, ook al staat hij 15 meter verderop. Als de Voedsel- en Warenautoriteit op dat ogenblik een controle uitvoert, krijgt de Oranjevereniging een forse boete naast de boete aan de persoon in kwestie.

Als Oranjevereniging zijn wij genoodzaakt om ons aan de regels te houden en zullen dan ook de drankjes in beslag nemen en in het ergste geval de personen verwijderen uit de feesttent. I.v.m. bovenstaande regelgeving geldt er een legitimatieplicht bij de entree.

Wij rekenen op uw begrip en medewerking.

Bedankt

Via deze weg wil het bestuur de volgende bedrijven, instanties en mensen heel hartelijk bedanken voor hun bijdrage.
Brandweer Loenen, Gemeente Stichtse Vecht, de Kinderburgemeester Mijke Moons, de families van Lindenberg en de Reuver aan de Rijksstraatweg, woonzorgcentrum’t Kampje, Robert Gaasenbeek, alle sponsors, alle adverteerders en niet te vergeten al onze vrijwilligers. Zonder uw inzet zou het niet mogelijk zijn geweest om dit programma te presenteren.